Fundusz Inicjatyw Absolwenckich

Fundusz Inicjatyw Absolwenckich przeznaczony jest na dofinansowanie inicjatyw absolwentów i absolwentek Programu Liderzy PAFW, które mają na celu sieciowanie, wymianę doświadczeń, współpracę, rozwój i wzajemne wsparcie w sieci Alumnów.
Cel funduszu
Celem Funduszu jest wsparcie działań absolwentów i absolwentek programu Liderzy PAFW pozwalających na sieciowanie, wzmacnianie więzi pomiędzy absolwentami, wymianę liderskich doświadczeń i współpracę.
Kto może aplikować?
Każdy absolwent i absolwentka wszystkich zakończonych już edycji Programu Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Na co można przeznaczyć środki?
Dotacja może być wykorzystana na przygotowanie, przeprowadzenie lub podsumowanie inicjatyw/działań/pomysłów. Szczególnie zachęcamy do składania wniosków osoby chcące sieciować się branżowo (dyrektorzy/dyrektorki domów kultury, osoby z OSP, osoby prowadzące grupy/związki młodzieżowe, edukacja leśna i inne), a także regionalnie np. w ramach jednego województwa.
Mogą to być następujące działania zaplanowane przez absolwentów:
- spotkania tematyczne,
- zjazdy/spotkania regionalne,
- wspólna praca nad modelowymi, systemowymi rozwiązaniami,
- wizyty tematyczne,
- job-shadowing/mentoring absolwentów dla absolwentów,
- doradztwo/tutoring Absolwenci Absolwentom,
- objazdowe/cykliczne wystawy, festiwale, spotkania, warsztaty,
- inne działania służące realizacji celów funduszu,
- działania rozwojowe i sieciujące on-line.
Z dotacji można pokryć koszty:
- dostępu do platform i narzędzi internetowych,
- podróży w trakcie trwania wizyty, wyżywienia, zakwaterowania,
- wynagrodzenia dla trenera, eksperta, specjalisty w danej dziedzinie,
- udziału w szkoleniach, konferencjach, seminariach, wizytach, itp.,
- zakupu materiałów edukacyjnych,
- stworzenia publikacji, filmu, grafiki prezentującej rezultaty inicjatywy,
- innych – w zależności od charakteru projektu,
- koszty administracji i koordynacji: do 15% wartości projektu.
Dotacje nie są przyznawane na:
- sfinansowanie udziału osób spoza sieci absolwenckiej (udział takich osób jest możliwy, o ile nie generuje kosztów),
- wynagrodzenie dla absolwentów i organizatorów biorących udział w inicjatywie (poza kosztami administracji i koordynacji do 15% dotacji),
- zakup sprzętu i wyposażenia (np. komputera, aparatu fotograficznego, kamery),
- wyjazdy mające znamiona turystyki, wypoczynku, sportu i rekreacji,
- indywidualne projekty rozwojowe: kursy, szkolenia, wyjazdy.
Przykłady zrealizowanych inicjatyw można zobaczyć tu:
1. publikacja “Wioski tematyczne” powstała w ramach FIA – koordynacja Jacek Piwowarski
2. spotkanie nt dobrych praktyk dotyczących sprawnego zarządzania, pozyskiwania funduszy na realizację przedsięwzięć w samorządzie, pielęgnowania dziedzictwa i budowania społeczeństwa wspólnotowego – koordynacja Marta Smejda.
Wysokość dofinansowania
W tej chwili całkowita kwota dotacji na inicjatywę wynosi do 4.000 zł i finansowana jest ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Aplikowanie do funduszu
Konkurs FIA odbywa się dwa razy w ciągu roku: na wiosnę i na jesieni.
Kryteria oceny zgłoszeń
- W inicjatywę zaangażowanych będzie co najmniej 3 Alumnów Programu Liderzy PAFW (szczególnie zależy nam na tym, aby w grupie inicjatywnej były osoby z różnych edycji). [zgłaszać inicjatywę może 1 osoba].
- Inicjatywa służy sieciowaniu, poznawaniu się, współpracy.
- Efekty (albo samą formę inicjatywy) mogą wykorzystać inni Alumni – w ten sposób powstaje zbiór narzędzi sieciowania oraz różnych modelowych rozwiązań.
- Realizatorzy inicjatywy upowszechniają to, co zrobili razem, zarówno w sieci Programu Liderzy PAFW, jak i poza nią.
- Warunkiem formalnym dopuszczenia do oceny zgłoszenia jest uzupełnienie i uaktualnienie swoich profili na liderzy.pl.
- Jeżeli inicjatywa jest kontynuacją poprzedniej, to ta poprzednia musi być zakończona, sprawozdana i rozliczona.
- Jeżeli inicjatywa jest kontynuacją poprzedniej, to grupa inicjatywna powinna zostać poszerzona.
Procedura oceny wniosków
1. Każde zgłoszenie zostanie przeczytane i ocenione według powyższych kryteriów przez powołaną w tym celu komisję, w której skład wchodzą: przedstawiciele Rady Programu, przedstawiciele tutorów, Przedstawiciele PAFW i osoby z Zespołu Programu Liderzy PAFW.
2. Komisja podejmie decyzję o przyznaniu środków w ciągu tygodnia od zakończenia naboru.
3. Środki finansowe zostaną przekazane na podstawie umowy dotacyjnej zawartej pomiędzy Szkołą Liderów a organizacją osoby lub przedstawiciela grupy osób składających wniosek.
4. Inicjatywa może rozpocząć się od razu po ogłoszeniu decyzji komisji.
Wizyty studyjne

Konkurs dotyczący wizyt studyjnych skierowany jest do absolwentek i absolwentów Programu Liderzy PAFW, którzy chcą podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą z uczestnikami i uczestniczkami trwającej w danym roku, kolejnej edycji programu. Absolwenci i absolwentki składają wnioski o dotację na dofinansowanie organizacji takiej wizyty, która odbywa się w ich miejscowości lub regionie.
Celem wizyt jest wymiana doświadczeń i wiedzy, nabycie nowych kompetencji oraz nawiązanie kontaktów pomiędzy absolwentkami i absolwentami Programu Liderzy PAFW oraz uczestniczkami i uczestnikami edycji. Wizyta powinna promować i ułatwiać korzystanie z zasobów sieci absolwenckiej i rozwiązań stosowanych w działalności liderskiej przez alumnów programu. Do organizacji wizyt zapraszamy absolwentki i absolwentów wszystkich edycji programu. Mogą oni zorganizować wizytę z innymi znanymi sobie organizacjami, osobami, posiadającymi stosowane doświadczenia i kompetencje.
Informacje ogólne
Wizyta studyjna powinna mieć temat przewodni i pokazywać specyfikę miejsca, w którym się odbywa. Temat powinien być bezpośrednio związany z problemami, którymi zajmuje się organizacja zapraszająca, z czymś, co jest jej specjalnością, domeną, z czym organizacja skutecznie sobie poradziła lub radzi.
Wizyta powinna trwać od dwóch do trzech dni. Wizyta może zostać zorganizowana dopiero wtedy, gdy zgłosi się do niej od 3 do 8 osób, w tym przynajmniej 4 osoby z aktualnej edycji Programu Liderzy PAFW. Z pozostałych miejsc mogą skorzystać zainteresowani alumni Programu Liderzy PAFW.
Oferty na organizację wizyty powinny być złożone z ramienia podmiotów, w których absolwenci działają na co dzień. Może to być organizacja pozarządowa, szkoła, dom kultury, inna instytucja niedziałająca dla zysku i posiadająca osobowość prawną. Wizyty mogą być organizowane w partnerstwach, np. przez 2-3 absolwentów, którzy działają w miejscach położonych w niedalekiej odległości od siebie (taka sytuacja nie ma wpływu na wysokość dotacji).
Przeważnie dofinansowujemy maksymalnie 5 wniosków. Konkurs na wizyty studyjne ogłaszany jest co roku w styczniu i jest dwuetapowy. Maksymalna kwota dotacji na wizyty studyjne w 2023 roku wyniesie 4000 zł.
Na co można przeznaczyć dotację?
Z dotacji można pokryć koszty:
- zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wizyty, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi pandemii COVID19,
- zaproszenia gościa/eksperta (np. wykład, poprowadzenie zajęć),
- dojazdu dla gościa,
- wyżywienia i zakwaterowania uczestników wizyty (zgodnie z oficjalnymi wytycznymi bezpieczeństwa epidemicznego),
- wynajmu sali,
- transportu uczestników podczas trwania wizyty,
- materiałów edukacyjnych i wypożyczenia sprzętu,
- księgowe, administracyjne oraz inne koszty realizacji działań – ściśle związane z projektem – w sumie maks. 15% dotacji.
Dofinansowaniu nie podlegają zwroty kosztów dojazdu uczestników. W ramach dotacji nie są uznawane koszty zakupu sprzętu i wyposażenia (np. komputera, aparatu fotograficznego, kamery). Koszty mające znamiona wypoczynku, turystyki, rekreacji (np. bilety do muzeum, wynajem przewodnika, itp.) nie powinny przekroczyć 10% wnioskowanej kwoty dotacji.
Kryteria i sposób oceny ofert
Oferty są oceniane wg następujących kryteriów:
- Wykorzystanie zasobów, dobrych praktyk i specyfiki środowiska lokalnego, w którym działa absolwent.
- Wymiana doświadczeń pomiędzy organizatorami i uczestnikami wizyty.
- Efektywność wizyty – czy koszty są współmierne do zaplanowanych rezultatów.
- Spójny, przemyślany i ciekawy program wizyty. Wykorzystanie różnych metod i narzędzi zdobywania wiedzy i doświadczeń.
- Sposób przygotowania oferty – czy jest rzetelnie przygotowana, zawiera wszystkie wymagane informacje, jest spójna, napisana w jasny, zrozumiały sposób; czy odpowiada na cele i założenia konkursu.
- Warunkiem formalnym dopuszczenia do oceny zgłoszenia jest uzupełnienie i uaktualnienie swojego profilu na www.liderzy.pl.
Warunki i zasady składania ofert oraz rozstrzygnięcia konkursu
Oferty przyjmowane są drogą elektroniczną. Ofertę można uzupełnić o krótki materiał promocyjny, np. maks. 2-minutowy film (doświadczenia Programu pokazują, że tego typu promocja się sprawdza i daje dobre rezultaty), zachęcający do zgłoszenia się do udziału w wizycie. Materiał powinien być udostępniony online (np. na Youtube). Materiał promocyjny należy wysłać na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl z podaniem informacji o organizatorze wizyty i organizacji uprawnionej do otrzymania dotacji.
Konkurs na charakter dwuetapowy. W pierwszym etapie każda oferta zostanie przeczytana i oceniona zgodnie z kryteriami przez członków Rady Programu. Rada Programu podejmie decyzję o dopuszczeniu oferty do drugiego etapu. Oferty wizyt zatwierdzone przez Radę Programu zostaną przekazane uczestnikom edycji i absolwentom Programu oraz zamieszczone zostaną na stronie www.liderzy.pl. Wizyta odbędzie się, jeśli zgłosi się na nią min. 3 uczestników z edycji. Ostateczna kwota dotacji uwzględniająca koszty zakwaterowania i wyżywienia zostanie przyznana przez zespół Programu Liderzy PAFW po potwierdzeniu liczby osób zainteresowanych udziałem w wizycie.
Procedura nie przewiduje odwołania od decyzji Rady i Zespołu Programu.
Dotacja zostanie przekazana na wskazane przez wnioskodawcę konto po podpisaniu przez strony umowy. Po zrealizowaniu wizyty należy wypełnić i przesłać sprawozdanie na adres marta.modzelewska@szkola-liderow.pl.
Informacji związanych z konkursem udziela: Marta Modzelewska – specjalistka ds. współpracy z Alumnami w Programie Liderzy PAFW, tel. 501825466
e-mail: marta.modzelewska@szkola-liderow.pl
